هنا روحى

:: شخصية هامة ::
I[ عضو في المطبـــخ ]I





راح نعزم نفسنــا في مطبخ احد الاعضــاء


وراح يطبخ لنا اي طبخه يعرف يعملها حتى لو بيض هههههههه


ومن الموضوع هنعرف مواهبكم

وفي النهايه راح تطلعوا من هنا برتبة شيف:sm258:


فكرة الموضوع ..





راح نختار عضو من الاعضاء

)العضو اللي نختاره يختار لنا اكله على ذوقه ويعزمنا علهيا ولازم يكتب لنا المقادير والطريقه

و بالصوران امكن







:sm5::sm5::sm5:



أول شخـــص راح نعزم نفسنا عنده او عندها




هى



مسلمه لله
نـــــــوجــــــــا
 

احسان صديق

:: شخصية هامه ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

فعلا فكرة حلوة أختنا الفاضلة
اكيد الفكرة رح تلاقي رغبة كبيرة وحتي نحن هنعيش بقي
لأن لما بنجوع بكون واحد بالمطبخ وبعمل لينا شو ما بدنا
هههههه
شكرا لك اختي علي هذه الفكرة الرائعة
جزاك الله كل خير

الله يساعد بقي الأخت مسلمة هههههههه​
 

مسلمة لله

:: مـــراقــبــة عـــامـــة ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

يا نهار أبيض عليكي يا رضوي ...

ماشي ماشي ...

بس يا بنتي أنا خايفة عليكم من عمايلي وطبيخي ..

وأخاف تدعوا عليا زي الناس اللي في البيت هنا ..ههههههههههه

عموما أنتوا أحرار ... وأنا مش مسئولة لو حد حصلة حاجة

هههههههههههههههههه

ثواني وبجهز لكم الطبخة ....

وأنتوا ونصيبكم بقي معايا ....

شو بتطلع يا تري ... ما بعرف ... أنتظروني ...
 

مسلمة لله

:: مـــراقــبــة عـــامـــة ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..

أهلا بكل أخواني وأخواتي .. اللي ربنا يستر عليهم من طبخي النهردة ..هههههههه

بما أني متورطة في المطبخ النهردة ... فمش عارفة أعملكم أيه ولا أيه بصراحة :sm248:

جايتكم عندي غالية أوي عليا ... والله لو عليا أجيبلكم كل الآكل اللي في الدنيا .. بس جاهز يعني من غير ما أعمل

علشان خايفة عليكم ..هههههههههه:sm239:

لكن والله أنا بعرف أعمل حاجتين بس من حاجات الآكل ...

بعرف أعمل الرز ... والمكرونة ...:sm247: فقط لا غير ..

وبما أني بعشق الفراخ .. رحمه الله عليها بعد الآنفلوانزا اللي مبهدلة الدنيا ..

فهعملكم النهردة أكله لذيذة وخفيفة ...

هي مكرونة بالفراخ ...

:sm5::sm5:

أنتظروني ... وربنا يستر ....

:sm128:
 

احسان صديق

:: شخصية هامه ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..


أهلا بكل أخواني وأخواتي .. اللي ربنا يستر عليهم من طبخي النهردة ..هههههههه

بما أني متورطة في المطبخ النهردة ... فمش عارفة أعملكم أيه ولا أيه بصراحة :sm248:

جايتكم عندي غالية أوي عليا ... والله لو عليا أجيبلكم كل الآكل اللي في الدنيا .. بس جاهز يعني من غير ما أعمل

علشان خايفة عليكم ..هههههههههه:sm239:

لكن والله أنا بعرف أعمل حاجتين بس من حاجات الآكل ...

بعرف أعمل الرز ... والمكرونة ...:sm247: فقط لا غير ..

وبما أني بعشق الفراخ .. رحمه الله عليها بعد الآنفلوانزا اللي مبهدلة الدنيا ..

فهعملكم النهردة أكله لذيذة وخفيفة ...

هي مكرونة بالفراخ ...

:sm5::sm5:

أنتظروني ... وربنا يستر ....

:sm128:

ههههههه
طبعا النهرضة إحنا ضيوف بقي...وبقول المتل (( الضيف بياكل اللي بلاقيه..مش اللي بتمناه هههههههه))
علشان كدة إحنا منتظرين بقي الوجبة
:sm283:
 

مسلمة لله

:: مـــراقــبــة عـــامـــة ::
رد: عضو متورط فى المطبخ


ههههههه
طبعا النهرضة إحنا ضيوف بقي...وبقول المتل (( الضيف بياكل اللي بلاقيه..مش اللي بتمناه هههههههه))
علشان كدة إحنا منتظرين بقي الوجبة
:sm283:

ههههههههههههههههههه

ايوة كده ... المثل ده حلو أوووي ...

وتاكلوا من غير ما تطلعوا عيوب في الآكل زي العيال أخواتي

:sm261:
 

مسلمة لله

:: مـــراقــبــة عـــامـــة ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته



المقادير


أنا أشتريت اربع فرخات علشان خاطر عيونكم

هنستخدم صدور الفراخ بس -

وجبت كيلو مكرونة بحاله يلا الميزانية هتخرم مش خسارة فيكم

وسلقت المكرونة طبعا ...

5 حبات طماطم مقشرة - كارى - بهارات - 2 قرن فلفل أخضر ومشطشط ...( ماليش دعوة )


2 حبة بصل - ملح - فلفل -3 ملاعق سمنة .


الطريقة


تقطع الفراخ شرائح صغيرة و تقلب فى السمنة لمدة 10 دقائق ثم نضع الفلفل الاخضر و البصل فى السمنة



و تقلب لمدة 10 دقائق اثناء التقليب نضع بعض البهارات و الكارى ثم نضيف الطماطم المقطعة الى البصل



والفلفل ثم نضيف الفراخ الى الخليط و تقلب 5 دقائق ثم نضيف المكرونة و باقى البهارات وتقلب جيدا


.... تعبت أوي ... مفيش حد يساعد ....:sm282:



 

مسلمة لله

:: مـــراقــبــة عـــامـــة ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

وده شكلها النهاااائي ...





وبألف هنا وشفا ...

ومتخدوش علي كده .... قصدي أبقوا تعالوا كل يوم ...

والسلام عليكم

:sm5::sm5:
 

احسان صديق

:: شخصية هامه ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

ربنا يخليك يا أخي أحسان ... والله البنات كلهم هربوا


ومفيش حد منهم جاي يساعدني ...

يلا بشتغل لوحدي وخلااص :sm282:​

متحزنيش أختي....بعد شوي بتجي الأخت الطباخة المشهورة ( رحاب)
واكيد رح تساعدك....يعني اقصد بالحلويات هههههههههههه​
 

مسلمة لله

:: مـــراقــبــة عـــامـــة ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

نسيت أشكرك يا رضوي علي التوبيك الجميييييييييييل

دخلت علي تحضير الآكل علي طول علشان الناس كانوا جعانين

ههههههههههههههههههه


تسلم الآيادي يا قمرايه


 

مسلمة لله

:: مـــراقــبــة عـــامـــة ::
رد: عضو متورط فى المطبخ


متحزنيش أختي....بعد شوي بتجي الأخت الطباخة المشهورة ( رحاب)
واكيد رح تساعدك....يعني اقصد بالحلويات هههههههههههه​

أنتوا عاوزين تحلوا كمان ....:sm282:

ده أنتوا جايين علي طمع بقي ...

:sm261::sm261:

لالا قصدي ... حاضر من عيوني ... نجهز حلويات كمان ...

:sm260: :sm260:


 

مسلمة لله

:: مـــراقــبــة عـــامـــة ::
رد: عضو متورط فى المطبخ


أتفضلوا حلوا بالفواكهة الآول ...

أحنا عندنا في البيت كده ...

لازم الفاكهة بعد الآكل .. برغم أنة مش صحي ..

بس يلا بوظوا صحتكم النهردة بس علشان خاطر العزومة ...

:sm261::sm261:




أما الحلويات أنا فاشلة في عمايلها ...

لكن بحاول علشان خاطركم ...

يا مغييييييييييييث ... هيروحوا أمتي العالم دول ....

:sm263:


قصدي نورتوني والله ...:sm239:


 

احسان صديق

:: شخصية هامه ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

أتفضلوا حلوا بالفواكهة الآول ...

أحنا عندنا في البيت كده ...

لازم الفاكهة بعد الآكل .. برغم أنة مش صحي ..

بس يلا بوظوا صحتكم النهردة بس علشان خاطر العزومة ...

:sm261::sm261:






ما شاء الله...فواكه راااائعة وجميلة جدا
فأنا سأبدء من الفواكه قبل وبعد هاكل المكارونة
هههه
مشكورة أختنا لكريمة علي كرمك
بارك الله فيك أختي
 

ABAZEED

:: شخصية هامة ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

ايه الوجبات الجامدة دى تسلمى يامهندسة

عايزين جمبرى واستاكوزا
 

هنا روحى

:: شخصية هامة ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

فعلا فكرة حلوة أختنا الفاضلة

اكيد الفكرة رح تلاقي رغبة كبيرة وحتي نحن هنعيش بقي
لأن لما بنجوع بكون واحد بالمطبخ وبعمل لينا شو ما بدنا
هههههه
شكرا لك اختي علي هذه الفكرة الرائعة
جزاك الله كل خير​


الله يساعد بقي الأخت مسلمة هههههههه​
شكرا لك اخى
وان شاء الله تلاقى عندنا كل ما تريد
ههههههههه
 

هنا روحى

:: شخصية هامة ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

يا نهار أبيض عليكي يا رضوي ...


ماشي ماشي ...

بس يا بنتي أنا خايفة عليكم من عمايلي وطبيخي ..

وأخاف تدعوا عليا زي الناس اللي في البيت هنا ..ههههههههههه

عموما أنتوا أحرار ... وأنا مش مسئولة لو حد حصلة حاجة

هههههههههههههههههه

ثواني وبجهز لكم الطبخة ....

وأنتوا ونصيبكم بقي معايا ....

شو بتطلع يا تري ... ما بعرف ... أنتظروني ...
هههههههههههههههههههههههههههه

ايه رايك فى المفاجاه

يلا بقى ورينا شطارتك
 

هنا روحى

:: شخصية هامة ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..


أهلا بكل أخواني وأخواتي .. اللي ربنا يستر عليهم من طبخي النهردة ..هههههههه

بما أني متورطة في المطبخ النهردة ... فمش عارفة أعملكم أيه ولا أيه بصراحة :sm248:

جايتكم عندي غالية أوي عليا ... والله لو عليا أجيبلكم كل الآكل اللي في الدنيا .. بس جاهز يعني من غير ما أعمل

علشان خايفة عليكم ..هههههههههه:sm239:

لكن والله أنا بعرف أعمل حاجتين بس من حاجات الآكل ...

بعرف أعمل الرز ... والمكرونة ...:sm247: فقط لا غير ..

وبما أني بعشق الفراخ .. رحمه الله عليها بعد الآنفلوانزا اللي مبهدلة الدنيا ..

فهعملكم النهردة أكله لذيذة وخفيفة ...

هي مكرونة بالفراخ ...

:sm5::sm5:

أنتظروني ... وربنا يستر ....

:sm128:
نعم حضرتك

رز ومكرونه
ههههههههههههههههه
لا مينفعش الاكل ده
امال هتطبخى فى بيتك ازاى
:sm233:
 

هنا روحى

:: شخصية هامة ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

ههههههه
طبعا النهرضة إحنا ضيوف بقي...وبقول المتل (( الضيف بياكل اللي بلاقيه..مش اللي بتمناه هههههههه))
علشان كدة إحنا منتظرين بقي الوجبة
:sm283:​
هههههههههههههه كويس مستر احسان عامل حسابه قبل الاكل
 

هنا روحى

:: شخصية هامة ::
رد: عضو متورط فى المطبخ

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته




المقادير


أنا أشتريت اربع فرخات علشان خاطر عيونكم

هنستخدم صدور الفراخ بس -

وجبت كيلو مكرونة بحاله يلا الميزانية هتخرم مش خسارة فيكم

وسلقت المكرونة طبعا ...

5 حبات طماطم مقشرة - كارى - بهارات - 2 قرن فلفل أخضر ومشطشط ...( ماليش دعوة )


2 حبة بصل - ملح - فلفل -3 ملاعق سمنة .


الطريقة


تقطع الفراخ شرائح صغيرة و تقلب فى السمنة لمدة 10 دقائق ثم نضع الفلفل الاخضر و البصل فى السمنة



و تقلب لمدة 10 دقائق اثناء التقليب نضع بعض البهارات و الكارى ثم نضيف الطماطم المقطعة الى البصل



والفلفل ثم نضيف الفراخ الى الخليط و تقلب 5 دقائق ثم نضيف المكرونة و باقى البهارات وتقلب جيدا


.... تعبت أوي ... مفيش حد يساعد ....:sm282:





لا مفيش اليوم يومك لوحدددددددددددددددددددك

ههههههههههههههههههه

بس يسلمو ايديكى

مستقبلك باهر ان شاء الله
 

أعلى
نعتذر لك

حقا الإعلانات مزعجة!

بالتأكيد ، يقوم برنامج مانع الإعلانات بعمل رائع في حظر الإعلانات لدينا، والتى هى مصدر دعم لاستمرار موقعنا، قد يتسبب في حظر أيضًا الميزات المفيدة لموقعنا. وللحصول على أفضل تصفح، يرجى تعطيل AdBlocker الخاص بك.

نعم أتفهم هذا وأقدر وسأقوم بتعطيل مانع الإعلانات